VYRÁBÍMEVÝTVORY S DĚTMI

Vyrábíme doma: Velký kuličkový labyrint z krabice a ruliček

Na Vánoce jsme koupili panáčkovou kolekci, která ještě v únoru nebyla snědená. 🙂  Jelikož se ze mne stala sběratelka krabic, nemohla jsem krabici od kolekce jen tak vyhodit. Napadlo mě vyrobit „kuličkový“ labyrint. Na výrobu jsem potřebovala kromě víka krabice ještě ruličky od toaletního papíru a měkčí krabičky (například od čaje, sušenek).

Pro koho je hra určena

Hra se hodí pro děti od tří let. Nejdříve. Sama jsem si myslela, jak Martínkovi půjde levou zadní manipulace s krabicí, a také jsem si říkala, že jsem měla vzít větší krabici. Při hraní jsem zjistila, že krabice od kolekce je rozměrově akorát – větší by ovládal jen těžko. Dále se ukázalo, že dostat kuličku do cíle je těžší, než jsem si myslela.

Velký kuličkový labyrint z krabice a ruliček

Velký kuličkový labyrint z krabice a ruliček

Časový harmonogram

Vytvořit labyrint není nic těžkého a nejnáročnější je naměřit čtvrtku (zbytky krabic) tak, aby seděly tam, kam budete potřebovat. Časově se vejdete do 30 minut. Hru máme vyrobenou přes dva týdny a pořád je co trénovat. 🙂

Co budete potřebovat

  • Krabici o rozměrech 33 x 27 cm (přibližně)
  • 3 ruličky od toaletního papíru
  • Pingpongový míček
  • Izolepu
  • Lepidlo
  • Kousek barevného papíru
  • Řezačku
  • Zbytky krabic od sušenek, čajů, umělého mléka (nebo čtvrtku)

Co dítě procvičuje?

  • Hrou rozvíjí koordinaci pohybů.
  • Rozvíjí se prostorová představivost.

Jak na to

Ve videu na Youtube uvidíte, jak na výrobu krabice. Jestli nepatříte k milovníkům videí, postup jsem pro vás připravila také níže v článku.

Youtube

Kuličkový labyrint

Ze začátku jsem si v duchu rozmyslela cestu kuličky. Zbytky měkkých krabic jsem nastříhala na přibližně stejně velké díly, přehnula jsem díly na poloviny a vyměřila jsem, kde by krabice mohly tvořit stěny labyrintu. Jednu ruličku od toaletního papíru jsem přeřízla řezačkou na polovinu, další dvě ruličky jsem nechala v celku.

Když jsem měla „stavební materiál“ pustila jsem se do tvoření. Myslela jsem si, že stěny přilepím lepidlem k podložce, jenže nedržely, a tak jsem použila izolepu.

S tou šlo všechno jako po másle. Během lepení jsem zkoušela, jak míček labyrintem propluje, a když krásně klouzal sem a tam, pokračovala jsem dále v práci.

Jakmile byl labyrint hotový, řezačkou jsem z ruličky od toaletního papíru vyřízla velmi tenké kolečko o síle maximálně 2 mm, na které jsem nalepila barevný papír. Kolečko jsem přilepila do jednoho z rohů a při hře bude sloužit jako cíl míčku.

Trénujeme

Martínek nemá na hru někdy vůbec náladu, jindy si o ni sám řekne. Je na něj velmi těžká. Zaměřuje se nejen na koordinaci pohybů, ale také rozvíjí představivost. A to se mi na ní moc líbí. Dítě neodhadne, jak se míček pohne, když nahne krabici tam nebo jinam. Až jsem sama byla překvapená, jak může být kuličkový labyrint problematický. Když Martínkovi nejde dostat míček tam, kam potřebuje, vezme ho jednoduše do ruky a dá ho na místo. 🙂 Hraním se postupně zlepšuje a začíná chápat princip hry.

Tipy na závěr

  • Hra je na vytvoření velmi jednoduchá. Jestli ji chcete mít krásnou, můžete krabici obalit do dárkového (nebo jiného nádherného) papíru.
  • Hru můžete společně se staršími dětmi vyrobit jako dárek pro kamaráda na oslavu narozenin.
  • Manipulace s velmi velkou krabicí bude pro tříleté dítě téměř nemožná a rozměry okolo 30 až 35 centimetrů jsou tak akorát.
  • Labyrint je velmi těžkou hrou, vyžaduje značnou dávku trpělivosti ze strany dítěte i rodiče, ale přinese nové, neobyčejné, poznání vnímání prostoru.
Velký kuličkový labyrint z krabice a ruliček

Velký kuličkový labyrint z krabice a ruliček

Přeji vám spoustu zábavy. 🙂

Foto & video: Tereza Krček

Máma do deště (Tereza Krček)

Mít dvě děti krátce po sobě, to není jen tak. Jako máma vím, jak je náročné trávit s nimi celý den, a proto jsem vytvořila blog, který pomůže rodičům děti zabavit, ať už kreativní činností, nebo zajímavou hračkou. Chtěla bych, aby se děti přirozeně rozvíjely, uměly si v budoucnu udělat na věci svůj názor a aby znalosti využívaly jako propojené nádoby, neukládaly je "do škatulek", které nikdy naplno nevyužijí. Tenhle přístup jsem se naučila během studia PhD. na studijních zahraničních pobytech ve Vídni a v texaském Austinu. Chtěla bych, aby se děti s kreativním myšlením seznámily už jako malí drobci, protože v životě se jim to bude mockrát hodit.