VÁNOCEVYRÁBÍMEVÝTVORY S DĚTMI

Vyrábíme doma: Vánoční ozdoby z ořechů 3x jinak

Když jsem v obchodě narazila na neloupané vlašské ořechy, pár jsem jich vzala, aby děti viděly, v čem se jádra ukrývají. Při loupání ořechů měly děti oči na vrch hlavy, tak jsem přemýšlela, co s těmi krásnými skořápkami uděláme. Nakonec jsme vyrobili tři druhy vánočních ozdob z ořechů, které společně s rodiči zvládne i dvouleté dítě.

Co jsme z ořechů dělali

Při vymýšlení aktivit jsem se snažila, aby si Šmudlák vyzkoušel nové činnosti a aby pro něj bylo tvoření zajímavé. Dalo mi to dost zabrat, ale nakonec jsem se rozhodla, že zkusíme:

  • Alobalové ořechy
  • Nabarvené ořechy přilepené na kolíček (barevné kolíčky)
  • Ořechy obalené v konfitech (papírové ořechy)

Časový harmonogram

Práci jsem rozložila do několika dní. Jestli budete vyrábět s dvouleťákem, můžete se mým časovým harmonogramem inspirovat. Šmudlák se vydrží u vyrábění soustředit maximálně hodinu, ale lepší je, když tvoříme okolo třiceti minut. Začali jsme alobalovými ořechy, kterým jsme věnovali pár minut. Potom jsme nabarvili půlskořápky oříšků barvičkami, a nakonec jsme obalili ořechy v konfitech. Všechno jsem měla předem připraveno. Další den jsme zdobili stromeček. Činnost můžete rozdělit i do tří dnů a každý den zkusit jinou ozdobu.

Co budete potřebovat

  • Celé nevyloupané vlašské ořechy (podle libosti, bude vám stačit klidně jenom 6 kusů)
  • Půlky vlašských ořechů (uvidíte, jak se vám to bude zdát, doporučuji pro začátek 12 půlek)
  • Lepidlo
  • Štětec
  • Konfity (vyrobila jsem je klasicky děrovačkou)
  • Nůžky
  • Barvy
  • Čtvrtku (zrecyklovala jsem krabičku od čaje)
  • Tužku na obkreslení ořechů
  • Provázek na pověšení
  • Kousky alobalu
  • Dřevěné kolíčky (6 kusů)

Co dítě procvičuje?

  • U balení ořechů do alobalu cvičí jemnou motoriku.
  • Pořádně zabalit ořech do alobalu není nic snadného. Alobal musí dítě mačkat a podporuje se rozvoj pohybu ruky.
  • Malování na ořechy je velmi těžké, protože si dítě musí jednou rukou ořech přidržovat. Dochází k rozvoji koordinaci pohybů – jednou rukou drží ořech, druhou rukou maluje.
  • Rozevíráním kolíčku cvičí jemnou motoriku a úchop kolíčku.
  • Obalováním ořechu v mističce cvičí krouživé pohyby ruky, posunuje vědomě rukou ze strany na stranu tak, aby se ořech obalil celý. Musí přemýšlet, jak mističku posunout, aby se na ořech konfity přilepily.

Jak na to

Začít můžete kteroukoli ozdobou podle toho, jak vám to bude vyhovovat. Nejjednodušší je zabalit ořech do alobalu. Kreslení na skořápky a obalování v konfitech není pro dítě až tak snadné, jak se může zdát. Postup najdete také v krátkém videu.

Youtube

Alobalové ořechy

Nejdříve jsem ovázala celé ořechy provázkem. Šlo to špatně, ale nakonec se mi to povedlo. Nastříhala jsem alobal na menší kousky a ukázala jsem Šmudlákovi, jak se ořechy do alobalu zabalí. Byl nadšený. Před samotným začátkem vyrábění Šmudlákovi vždycky ukážu, co budeme tvořit. Když mu to nejde, pomůžu mu. Někdy se stane, že mu tvoření nejde a potřebuje pomoci častěji, jindy mě nepotřebuje skoro vůbec.

Ze začátku nevěděl a snažil se zabalení ne moc dobře napodobit, třetí a další ořech už uměl zabalit hezky sám. Vyzkoušeli jsme obalit šest ořechů. Při balení doporučuji dát dítěti jenom jeden ořech a jeden kousek alobalu. Když ho zabalí, dostane další. Jakmile má před sebou několik kusů ořechů a alobalu, neví, co má dělat dřív.

Barevné kolíčky

Tohle byla výzva. Na čajovou krabičku (můžete použít jakoukoli krabičku nebo čtvrtku) jsem Papír jsem vystřihla a půlky ořechů jsem k papíru přilepila. Vše jsem nechala zaschnout (můžete si připravit večer a nechat lepidlo schnout přes noc).

Když byly skořápky suché, ukázala jsem Šmudlákovi, jak je vybarvit. Bylo to pro něj hodně těžké, protože jednou rukou musel skořápku přidržovat a druhou barvit. Na tenhle způsob malování štětcem nebyl zvyklý a moc mu to nešlo.

Příště, až budeme malovat, půjde mu to o poznání lépe. Jen ať se cvičí. 🙂 Když půlky ořechů zaschly, nalepila jsem je na kolíček a lepidlo nechala uschnout. Zaschnutí barvy trvalo okolo dvou tří hodin, lepidlo jsem nechala zatuhnout přes noc.

Kolíčky můžete ozdobit dárky, stromeček, adventní kalendář (třeba na ořechy namalovat čísla a připevnit je na pytlíčky). 🙂

Barevné kolíčky

Barevné kolíčky

Papírové ořechy

Vzala jsem půlky ořechů, obkreslila jsem je na papír, vystřihla podklad se zobáčkem, do kterého jsem udělala malou dírku na pověšení. Ořechy jsem přilepila k papíru tak, aby vznikl klasicky ořech, ale s ouškem na pověšení. Připravila jsem si pomocí děrovačky konfity. Můžete je koupit i v obchodě, ale mně přišlo rychlejší je za pár minut udělat doma.

Papír jsem ostříhala tak, aby ořech nepřečníval, vyjma poutka. Na ořech jsem pomocí štětce nanesla lepidlo a ukázala jsem Šmudlákovi, jak ořech v papíru obalit. Způsob uvidíte ve videu. Šmudlák položil ořech do malé krabičky s konfity. S krabičkou kroužil tak, aby se ořech rozpohyboval a konfity se na něj nalepily. Z toho byl Šmudlák úplně vedle a připadalo mu to jako zázrak. Když lepidlo do druhého dne zaschlo, pověsili jsme ozdoby na stromeček.

Tipy na závěr

  • Co půjde, připravte si dopředu. Šmudlák nemá moc trpělivost čekat, tak se snažím nachystat řadu věcí den předem.
  • Můžete si činnosti rozdělit do více dní.
  • Při balení ořechů do alobalu dejte dítěti vždy jenom jeden ořech a jeden alobal.
  • Zaschnutí lepidla trvá poměrně dlouho, protože ozdoby musí držet pohromadě. Lepidlo můžete nechat ztvrdnout přes noc.
  • Konfity z ořechů po uschnutí lepidla moc nepadají, ale raději zkuste ozdobou před pověšením vyklepat.
  • Lepený papír na půlkách ořechů by neměl vyčuhovat a dobře ho můžete zastřihnout nůžkami na nehty.

Zkoušeli jsme ozdoby z koření, ze slaného těsta a vyráběli jsme také domácí prstové barvy.

Foto a video: Tereza Krček

Máma do deště (Tereza Krček)

Mít dvě děti krátce po sobě, to není jen tak. Jako máma vím, jak je náročné trávit s nimi celý den, a proto jsem vytvořila blog, který pomůže rodičům děti zabavit, ať už kreativní činností, nebo zajímavou hračkou. Chtěla bych, aby se děti přirozeně rozvíjely, uměly si v budoucnu udělat na věci svůj názor a aby znalosti využívaly jako propojené nádoby, neukládaly je "do škatulek", které nikdy naplno nevyužijí. Tenhle přístup jsem se naučila během studia PhD. na studijních zahraničních pobytech ve Vídni a v texaském Austinu. Chtěla bych, aby se děti s kreativním myšlením seznámily už jako malí drobci, protože v životě se jim to bude mockrát hodit.