VYRÁBÍMEVÝTVORY S DĚTMI

Vyrábíme doma: Jak na prstové barvy – 5+1 kreativních tipů pro rodiče (II. díl)

Vítám vás u druhého dílu Jak na prstové barvy. S Martínkem jsme zkoušeli sedm činností. Pět z nich uvidíte ve videu, jednu jsem zařadila do fotografií „krok za krokem“ a jedna činnost se neosvědčila. Která? Razítka z brambory. V příspěvku vám podrobně ukážu, co jsme dělali a také jsem připravila postřehy z našeho kreativního tvoření.

Časový harmonogram

Vyráběli jsme tři dopoledne.  Zkoušeli jsme celkem sedm činností a ty, které Martínka bavily, jsme několikrát opakovali. Osvědčilo se mi stihnout toho raději méně než více. Dítě není vyčerpané a odnáší si z malování (nebo podobné aktivity) dobrý pocit. Tvoříme někdy 30 minut, jindy 45 minut. Déle jsme zatím nevyráběli. Než začneme, snažím se mít všechno připravené dopředu, aby Martínek nemusel zbytečně čekat, ale ne vždy se mi to podaří.

Co jsme všechno dělali

Mezi sedm aktivit, které jsme zkoušeli, patří ohňostroj z ruličky od toaletního papíru, malování korkovou zátkou od šumivého vína, obtisky bublinkové fólie a fólie z vánoční kolekce, zrcadlový obrázek barevného provázku, foukání barev brčkem a tiskání razítkem z brambory.

Martínkovi se hodně se líbilo obtiskovat nastříhanou ruličku od toaletního papíru na papír (zkoušeli jsme dva dny), miloval barevný provázek. Také jsme zkoušeli dva dny. Hodně mě překvapila nabarvená bublinková fólie. Tato aktivita patřila mezi nejtěžší, spolu s foukáním s brčkem. Jestli byste chtěli vyzkoušet všechny aktivity, doporučila bych vám, abyste si činnosti rozdělili na několik etap. Vyrábět a tvořit, to není jen tak. Šmudlák byl nesmírně spokojený, ale také unavený i z půlhodinového vyrábění. Foukat brčkem nebo natírat fólii mu dalo pěkně zabrat a musel si odpočinout u něčeho jiného. Dále v článku rozeberu každou kreativní činnost a blíže se k tomu dostanu.

Jak vyrobit domácí prstové barvy?

V minulém díle jsem se dopodrobna zabývala tím, jak barvy udělat. V článku Vyrábíme doma: Jak na domácí prstové barvy – 4 kreativní tipy pro rodiče na vás čeká video, recept a postup, jak barvy připravit.

Co budete potřebovat k vyrábění

  • Nůžky
  • Lžičku
  • Papírový tácek (nebo jinou podložku)
  • Ruličku od toaletního papíru
  • Velkou čtvrtku (použila jsem A3)
  • Papír formátu A4
  • Korkovou zátku (vzala jsem od šumivého vína, protože je větší a lépe se drží v ruce)
  • Kousek bublinkové fólie (použila jsem starou obálku – stačilo to)
  • Silnější brčko
  • Přírodní provázek
  • Silnější štětec (nebo něco, čím z provázku stáhnete nánosy barvy)
  • Papír, který pokrývá čokoládovou kolekci

Co dítě procvičuje?

  • Rozvíjí jemnou motoriku, zpřesňuje pohyby.
  • Učí se, co je málo a co je moc, když klade barvu na obtisky.
  • Práce s prstovými barvami je kreativní, podporuje tvořivost.
  • Učí se orientovat na papíře - v prostoru. Někdy děti kreslí pouze do rohu, neumí využít celý papír.
  • Zkouší vybarvovat.
  • Koordinuje pohyby - pravá ruka maluje, levá přidržuje podložku.

Jak na to krok za krokem

Níže jsem sepsala krátký postup i s fotografiemi, kde je napsáno, co jsme všechno s barvami dělali. Činnosti jsou určeny pro děti okolo dvou a půl až tří a půl let. Pro dvouleté děti se nejvíce hodí tiskat korkem a obtiskovat nastříhanou ruličku od toaletního papíru. Při vyrábění se snažím děti motivovat (ne naopak). Když je činnost nebaví, vymyslím jinou. 🙂 Můžete se podívat na video, ve kterém uvidíte, jak Martínka vyrábění baví. Možná, že se podle videa rozhodnete, kterou činností budete chtít začít.

Jak na domácí prstové barvy na Youtube (II. díl)

Ohňostroj z ruličky od toaletního papíru

Potřebujete: Ruličku od toaletního papíru, nůžky, papírový tácek (nebo jinou podložku), lžičku, velkou čtvrtku (použila jsem A3)

Tahle aktivita se perfektně hodí pro dvouleté děti a několikrát jsme ji opakovali. Nůžkami nastříháte na ruličce od toaletního papíru proužky, prstové barvy nandáte na tácek nebo na jinou podložku a je hotovo.

Nejprve jsem Šmudlákovi ukázala, jak se nastříhaná rulička používá. Ze začátku nevěděl, o co jde, ale po chvíli se mu tak zalíbilo tvořit pomyslný ohňostroj (nebo květinky), že potiskal ještě několik dalších papírů. Na tácek jsem nanesla poměrně dost barvy. Zkoušeli jsme vyrábět také klasickými prstovými barvami z obchodu, ale v tomto případě vyhrály na plné čáře barvy domácí, protože se do nich Martínkovi rulička namáčela daleko lépe. Bylo to bezesporu díky množství hmoty. Papír jsem použila ve formátu A3, spíše tvrdší, ale jestli chcete tiskat jen tak, klidně zkoušejte na obyčejný kancelářský papír. My to také tak děláme, jenom výtvory nejdou dost dobře uchovávat, protože se papír vlní a nevypadá to dobře. Na fotografiích vidíte, postup krok za krokem. (Omluvte, prosím, sníženou kvalitu a velikost obrázků ze série „krok za krokem“. Fotky jsou importovány přímo z videa.)

Korkové razítko

Potřebujete: Korkovou zátku (vzala jsem od šumivého vína, protože je větší a lépe se drží v ruce), papír formátu A4

Když jsme otevřeli šumivé víno, říkala jsem si, co mi ten korek připomíná. Postupně jsem přišla na to, že je podobný štětci do dlaně. A skutečně. Korek se perfektně drží a určitě půjde ještě nějak zúročit. Razítkování korkem je vhodné i pro dvouleté děti, ale pozor. Martínek s korkem ze začátku maloval a až později s ním začal sám od sebe tiskat. Aktivitu jsme zkoušeli několikrát a sám začal tiskat přibližně s dvoutýdenním odstupem. Máte-li doma korky od šumivého vína, doporučuji je využít k podobné kreativní činnosti. Je fakt škoda takový perfektní tvar, který padne do dětské ručičky, vyhodit. 🙂 U téhle činnosti jsem používala klasický kancelářský papír formátu A4. Tiskali jsme opravdu hodně. Na konci článku mám zmínku o dalších tiskátkách z brambor (ty na domácí barvičky nedoporučuji – také jsme zkoušeli).

Tiskátka z bublinkové fólie

Potřebujete: Kousek bublinkové fólie (použila jsem starou obálku – stačilo to), nůžky, štětec, papír formátu A4

Velké překvapení. A hned několik. Bublinkovou fólii si pamatuji z dětství. Doma jsme samozřejmě žádnou neměli, protože nemám ráda, když se plýtvá obaly a věc je zabalena do několika zbytečných vrstev. Čirou náhodou jsem si vzpomněla, že mi přeci před časem přišla měkká obálka. A v té měkké obálce musely být po stěnách bublinky. Dala jsem se do hledání a taky že jo. Byly tam. Obálku jsem vypreparovala a z bublinek jsem vystříhala tvary – srdce, obdélník, sněhuláka, hvězdičku.

Bublinková fólie: Stačila malá bublinková obálka.

Bublinková fólie: Stačila malá bublinková obálka.

Ukázala jsem Šmudlákovi, jak se tvar nabarví štětcem a že se obtiskne na papír. Tady přišlo první překvapení, jak nesmírně těžká činnost to pro něj byla. Nejen manipulace se štětcem, kterou už ovládá, ale celý proces – nanést barvu, aby jí nebylo moc, protože když jí je moc, tak jde po folii špatně rozetřít. Pro dvouleté dítě je tohle velké sousto. Jeden tvar natíral neskutečně dlouho. Nešlo mu to, musela jsem ho motivovat, občas mu pomoci. Zkoušeli jsme několikrát s různými tvary, ale jenom za předpokladu, že si činnost sám vybral. Tohle je nesmírně těžké. Nevěřila bych. V podstatě jde o vybarvování s překážkami v podobě bublinek. Poté, co dovybarvil fólii, přišlo další překvapení. Vysvětlit mu, že musí fólii otočit a obtisknout. Domácí barvy jsou na tuto činnost vhodné tak napůl. Barví méně než ty z obchodu (s nimi by to šlo snáze), ale na straně druhé, když chcete vyzkoušet něco nového, jděte do toho s těmihle barvičkami. Nic za to nedáte, jen kousek bublinkové fólie. A ještě perlička. Fólii můžete umýt, nechat oschnout a schovat ji na později. Barvy jdou snadno dolů. Zkoušeli jsme tiskat na klasický kancelářský papír. Fólii, kterou jednou natřel, obtiskl 3x. Byl z toho vybarvování unavený. 🙂

Foukáme brčkem

Potřebujete: Silnější brčko, papír formátu A4, naředěné barvy, lžičku

Tahle aktivita je na dvouleté dítě velmi těžká, protože ne všechny dvouleté děti umí foukat silně do brčka. Zkoušeli jsme několikrát. Nejdříve jsem brčko nastříhala, protože jsem si myslela, že to Martínkovi půjde lépe, ale ne, nešlo. Byla to slepá cesta. Brčko jsem nechala dlouhé. Ze zkušenosti doporučuji silnější rovné brčko. Barvy jsem naředila vodou a kápla jsem vodu na papír. Když jsou barvy málo řídké, musí dítě vynaložit ohromné úsilí na to, aby se barva na papíru pohnula. Proto jsem je naředila dost. Martínkovi jsou přeci jen dva roky a chtěla jsem, aby měl z vyrábění radost. O to mi jde hlavně. Na papír jsem tedy dala kapky zelené barvy a Martínek foukal. Pak jsem přidala modrou a také růžovou. Foukat nevydržel moc dlouho, ale hodně ho to bavilo. Zkoušeli jsme několikrát na klasickém kancelářském papíru. Asi by bylo vhodnější použít extrémně barevné barvy z obchodu, protože když se domácí prstové barvy naředí, nejsou až tolik barevné, jako tempery z obchodu. My jsme chtěli domácí barvy využít naplno a tak jsem zařadila i tuhle činnost. Ostatně, proč ne.

Barevný provázek

Potřebujete: Přírodní provázek, silnější štětec (nebo něco, čím z provázku stáhnete nánosy barvy), papír formátu A4

Absolutní špička, Martínek byl nadšený. Aktivitu, kterou jsem nazvala „barevný provázek“ jsme několikrát opakovali a zkoušeli jsme ji na obyčejném kancelářském papíru. Pro dítě je činnost těžká a možná, že ho nadchne až okolo třetích narozenin. Na papírový tácek nebo podložku jsem nanesla barvy. Martínek do nich položil provázek a lžičkou ho obalil v barevné hmotě. Za použití štětce jsem stáhla přebytečnou barvu z provázku. Starší dítě může udělat samo. Šmudlák vzal provázek, položil ho na polovinu papíru, druhou polovinu přitiskl a pořádně připlácal. Papír po chvíli odklopil a nadzvedl provázek. Snadné? Vůbec ne.

Barevný provázek - naše výsledky tvoření

Barevný provázek – naše výsledky tvoření

Zaprvé hned na začátku dejte pozor, jak dlouhý provázek dítěti dáváte. Já jsem dala moc dlouhý a Martínek ho svýma ručičkama nemohl vložit na papír. Doporučila bych pro začátek klidně menší, okolo 15 centimetrů. Když se dítě naučí pracovat s malým provázkem, můžete ustřihnout větší.

Obtisky ze zbytků kolekce

Potřebujete: Papír, který pokrývá čokoládovou kolekci, nůžky, papírový tácek

Koupila jsem kolekci, duté čokoládové figurky. Vzala jsem papír, který kolekci chránil a vystřihla jsem srdce a hvězdičky, podobně jako u bublinkové fólie. Na papírový tácek jsem nanesla barvy a Martínek do nich namočil kousky z papíru z kolekce, které obtiskl na papír. Tahle činnost ho bavila. Nepracoval se štětcem, tak jako u bublinkové fólie, a šlo to opravdu hladce. Do videa jsem tenhle postup nezařadila, protože už by bylo velmi dlouhé. Na fotografiích uvidíte tvoření krok za krokem. Tiskali jsme na papír A4.

Co se nepovedlo

Zkoušeli jsme pracovat s krásnými bramborovými razítky. Bohužel jsem zjistila, že se na domácí prstové barvy nehodí. Barva na kluzké bramboře prostě nedrží, ani když bramboru vysuším. Barva sjíždí ke krajům a výsledek nevypadá hezky. Pro Martínka byla brambora do ruky docela těžká, razítkování mu moc nešlo a ani ho moc nebavilo. Zkusíme je zase za nějaký čas při jiné aktivitě. Razítka vypadala krásně a byla by škoda na ně zanevřít. 🙂

Tipy na závěr

  • I když se to nezdá, jednotlivé aktivity mohou být pro dítě náročné. Tvořte, ale také odpočívejte.
  • Jestli nebudete chtít uchovávat výkresy, malujte klidně na obyčejný papír. Nasaje poměrně dost vody a po uschnutí se zvlní.
  • Provázek stříhejte spíše kratší, protože přemístit ho celý nasáklý barvou na papír je pro dítě hodně náročné.
  • Barvu z provázku je potřeba vždy otřít. Použila jsem štětec, ale můžete zkusit třeba i vidličku.
  • Na bublinkovou fólii naneste raději méně barvy než více.
  • Korkovou zátkou můžete také malovat. Není to sice prvotřídní štětec, ale Martínka malování korkovou zátkou hodně bavilo.
Obtiskávání ruliček od toaletního papíru

Obtiskávání ruliček od toaletního papíru

Přeji vám krásnou zábavu.

Foto a video: Tereza Krček

Máma do deště (Tereza Krček)

Mít dvě děti krátce po sobě, to není jen tak. Jako máma vím, jak je náročné trávit s nimi celý den, a proto jsem vytvořila blog, který pomůže rodičům děti zabavit, ať už kreativní činností, nebo zajímavou hračkou. Chtěla bych, aby se děti přirozeně rozvíjely, uměly si v budoucnu udělat na věci svůj názor a aby znalosti využívaly jako propojené nádoby, neukládaly je "do škatulek", které nikdy naplno nevyužijí. Tenhle přístup jsem se naučila během studia PhD. na studijních zahraničních pobytech ve Vídni a v texaském Austinu. Chtěla bych, aby se děti s kreativním myšlením seznámily už jako malí drobci, protože v životě se jim to bude mockrát hodit.