Vitamin D a D3: Proč je tak důležitý a jak se nejlépe vstřebává?

Proč je vitamin D a  D3 tak důležitý a v jaké formě jej můžete pro své tělo získat? Do článku jsem připravila užitečné informace a také tip na zdroj vitaminu D3, který si zamilují dospělí, děti i senioři.

Obsah

Na co je dobrý vitamin D3

Vitamin D (vitamin D2 – ergokalciferol a vitamin D3 – cholekalciferol) je podstatný pro vstřebávání vápníku a fosforu, je potřebný k zachování normální hladiny vápníku v krvi, pro mineralizaci kostí a normální funkce svalů, pro ukládání minerálů do zubů, pro správnou funkci imunitního systému.

Velká část české populace má nedostatek vitaminu D. Je to z toho důvodu, že v našich zeměpisných šířkách je není dostatek slunečních paprsků po celý rok. Zároveň v našem jídelníčku často chybí potraviny, které jsou bohaté na vitamin D. Složení jídelníčku jde ruku v ruce s nízkou hladinou aktivních metabolitů v krvi.

Jak se pozná nedostatek vitaminu D?

Mezi příznaky nedostatku vitaminu D patří únava, ztráta nálady, nižší přirozená obranyschopnost organismu. Dlouhodobý nedostatek se projevuje zvýšenou náchylností kostí na zlomeniny, na zubech, na kondici svalů a regeneraci. U dětí může vést nedostatek vitamínu D ke křivici.

Příznaky nedostatku vitaminu D možná i vy pociťujete právě od podzimu do jara: cítíte se unaveně, sklesle a bez nálady. Nízká hladina se odrazí na přirozené obranyschopnosti, náladě a dlouhodobý nedostatek se projeví zvýšenou náchylností kostí na zlomeniny, na zubech, na kondici svalů a regeneraci. Nedostatek vitaminu D může vést až ke křivici u dětí.

Vitamin D pro novorozence a kojence

Novorozenci mají od praktického dětského lékaře předepsaný vitamin D jako kapky. Hlavním důvodem je prevence před nedostatkem vitaminu D, který je potřebný pro vývoj kostí.

Recenze Vegetology VitaShine Vitamin D3 1000 IU ve spreji
Recenze Vegetology VitaShine Vitamin D3 1000 IU ve spreji

V jaké formě vitamín D užívat?

Na výběr máte široké spektrum doplňků stravy. Pro kojence můžete vyzkoušet přírodní vitamin D z mořské řasy Vegetology, který se snadno dávkuje (ve spreji), nemá žádnou chuť a lze jej přidat do mléka nebo do jídla. Vitamíny jsem zkoušela, chutnala jsem je a dávala jsem je dětem. Je to olej s vitamíny z mořské řasy (do jídla perfektní). Celá recenze: Recenze Vegetology VitaShine Vitamin D3 1000 IU ve spreji (20 ml). Vitamin D od Vegetology, který je vhodný pro kojence, můžete zakoupit na Econea.cz.

Vitamin D na Econea.cz

Děti od tří let věku mohou užívat nápoj LaVita, zdroj vitálních látek pro zdraví a energii bez konzervantů. Nápoj vypadá jako šťáva. Je ve skleněné láhvi a na jednu denní dávku pro dospělého stačí jedna polévková lžíce. Pro děti od 6 let pouze půlka polévkové lžíce a pro děti od 3 let jen čtvrt lžíce. Ze zeleninové šťávy připravíte nápoj, který chutná jako multivitamin. Jedna láhev vystačí na 50 dávek pro dospělého, pro děti je to ještě víc. Nápoj je vhodný pro celou rodinu. Není doslazovaný, obsahuje všechny potřebné vitamíny, dobře se vstřebává, pro děti je na polykání lepší než tablety. Vypijí „džus“ a je to. 🙂 Celou recenzi si můžete přečíst zde: Recenze: LaVita zdroj vitálních látek pro zdraví a energii bez konzervantů. Do článku jsem podrobněji napsala, jaké vitamíny a minerály nápoj obsahuje (desítky látek). Vhodné je také jíst potraviny, které vitamín D obsahují. Šťávu zakoupíte pouze v certifikovaném e-shopu lavita-czech.cz (doporučuji – mně moc chutná a také mi pomohla od únavy).

LaVita na LAVITA-CZECH.CZ

Recenze: LaVita zdroj vitálních látek pro zdraví a energii bez konzervantů
Recenze: LaVita zdroj vitálních látek pro zdraví a energii bez konzervantů

Vitamin D dávkování

Denní doporučená dávka u dospělých osob je 5 mikrogramů (200 UI), u kojenců, dětí, těhotných a kojících žen je doporučený příjem 10 mikrogramů (400 UI). Předpokládá se, že na 60 – 75 % populace má hladinu vitaminu D v krvi kolem 50 nmol/l (aktivaci imunity je potřeba mít v krvi hladinu 100 – 125 nmol/l vitaminu D). Pro dosažení doporučené hladiny je u dospělého jedince vhodné denně přijímat 1000 – 2000 UI (25 – 50 mikrogramů) vitaminu D. Vyšší dávky vitaminu D než 2000 UI denně je vhodné konzultovat s lékařem.

Jaké potraviny obsahují vitamin D?

Kojenecké kaše a kojenecká mléka jsou fortifikovaná – obsahují přidané vitamíny, i vitamín D (naopak do ovocných a masozeleninových příkrmů se vitamin D přidávat nesmí). Dospělí si mohou vybrat ze široké škály potravin, které obsahují přidaný vitamin D. Mezi tyto potraviny patří alternativy živočišného mléka a mléčných výrobků, některá mléka a jogurty, cereálie a kakao. Vitamin D2 (ergokalciferol) je v houbách. Vitamin D3 (cholekalciferol) je živočišný vitamin a najdete jej v těchto potravinách: tučné ryby (treska, sardinky, makrela, losos) a rybí olej, krevety, ústřice, hovězí játra, vaječné žloutky, máslo, mléko a mléčné výrobky. Doplňky stravy pořídíte na Dr.Max.cz.

Lze se vitamínem D předávkovat?

Vitamin D je rozpustný v tucích a ukládá se do těla. Při nadměrném množství se projeví nežádoucí účinky – žízeň, dehydratace, zácpa, zvracení. Předávkování může nastat u miminek při nesprávném dávkování vitamínu.

Vitamin D na Dr.Max.cz

Závěr

Vitamin D, D3 je důležitý pro správné fungování těla. Potravinové doplňky jsou v tomto případě velmi správnou volbou. Pokud nejíte příliš mnoho ryb a mléčných výrobků, můžete vyzkoušet speciální potravinové doplňky, které vitamín D obsahují a zajistí dostatečnou hladinu vitamínu v krvi.

LaVita na LAVITA-CZECH.CZ

 NOVINKY VŽDY PO RUCE? SLEDUJTE NÁŠ FACEBOOK A INSTAGRAM

Foto: Mamadodeste.cz, Pexels

Mamadodeste.cz

Mamadodeste.cz

Magazín Mamadodeste.cz rodičům pravidelně přináší tipy na vyrábění s dětmi. Najdete zde inspiraci na tvoření s dětmi, tipy na krásné knihy i hračky pro děti. Web jsem zprvu založila jako zábavu pro své tři děti a později jsem jej rozšiřovala o další zajímavá témata.

Mamadodeste.cz
Logo
Shopping cart