BLOG

Procvičujeme jemnou motoriku za pomocí těstovin a vody

Když bylo Martínkovi něco málo přes rok, nevěděla jsem, co s ním tvořit a jak ho zabavit. Když mu bylo 17 měsíců, narodil se Filka a ten pravý kolotoč teprve začal. Často jsem sáhla po těstovinách, které děti vnímají jako velké lákadlo, protože jsou součástí jim známého vaření, rády je jedí ve svém oblíbeném  jídle a hlavně je rády třídí, rovnají, přendavají a přesýpají. V článku vám ukážu základní aktivity pro ty nejmenší děti.

Časový harmonogram

Těstoviny jsou vděčná hračka. Nikdy bych nevěřila, kolik se s nimi dá dělat věcí. Dají se třídit, lepit, navlékat, můžete z nich dokonce sestavovat  domečky. My jsme je dnes využili tím nejjednodušším způsobem. Martínek je třídil na talířky podle druhů. Filka dostal jiný úkol, přiměřený jeho věku, přendával je z jedné nádobky do druhé. Byla jsem ráda, že se děti hezky zabavily. Na téhle aktivitě je fajn, že nezabere žádný čas na přípravu, hned ji vyndáte a zase uklidíte. Máte-li doma těstoviny, můžete začít s procvičováním jemné motoriky. Dítě u hry vydrží různě dlouho, počítejte ze začátku okolo pěti nebo deseti minut. Postupně se mohou intervaly hraní prodlužovat.

Od 15 do 20 měsíců

Přendavání: Možná, že některé děti zvládnou třídit těstoviny podle druhů dříve, ale ani jedno naše dítě by to v roce a čtvrt nezvládlo. Filka dostal dvě mističky. V jedné byly syrové těstoviny a druhá byla úplně prázdná. Jeho úkolem bylo přemístit těstoviny z jedné misky do druhé. Ukázala jsem mu, jak se to dělá. Vzala jsem jednu těstovinu do ruky a dala jsem ji do mističky. Filka to zopakoval, a potom procvičoval sám. Byla jsem překvapená, že si těstoviny nestrkal do pusy. U menších dětí můžete vzít velké těstoviny, třeba penne (nebo něco podobného).

Přendavání těstovin z jedné nádobky do druhé.

Přendavání těstovin z jedné nádobky do druhé.

Přesýpání: Když už nechtěl těstoviny přendávat, ukázal mu Martínek, že může celý obsah z jedné misky přesypat do druhé. To ho také na chvíli zabavilo. 🙂

Přesýpání těstovin zvládne s malými mističkami i rok a půl staré dítě.

Přesýpání těstovin zvládne s malými mističkami i rok a půl staré dítě.

Od 19 měsíců do 3 let (i více)

Přendavání lžící: Starší děti mohou přendávat malinké těstoviny lžičkou. Při hře sledují, aby jim nic nespadlo. I když se aktivita zdá snadná, tak Martínek u těstovin vydrží poměrně dlouho. Vzala jsem nudle, protože jsme drobnější těstoviny doma neměli. Když mu spadla nudle na zem, hned ji sebral a přendaval dál.

Třídění: Martínek dostal dva druhy trošku větších těstovin, které jsem nasypala do mističky. Martínek dostal mističku a dva talířky. Jeho úkolem bylo těstoviny z misky roztřídit na dva talířky. Soustředil se, aby se nespletl, a činnost ho tak zaujala, že nevnímal okolí. Filka si mezitím přendaval z jedné misky do druhé.

Přelévání: Když Martínka těstoviny omrzely, přišla na řadu voda. Vzala jsem velký džbán a naplnila jsem jej do jedné třetiny vodou. Martínek dostal dvě sklenice a měl přelévat vodu ze džbánu do sklenic a zpět. Džbán byl na něj těžký a špatně se mu s ním manipulovalo, tak jsem jej vyměnila za hrnek. Přeléval vodu ze sklenic do hrnečku. Když trošku vody vylil, společně jsme ji utřeli látkovou plenou.

Jaké použít nádobí

Plastové, skleněné nebo bambusové? Záleží na vás. Mám vyzkoušeno, že Filkovi není rozumné dávat skleněné a ani keramické nádobí. Rozbil by ho. Martínek už ví, že se může nádobí neopatrným zacházením zničit, ale předci jen, když mu dám do ruky sklenici, tak ho po očku hlídám. Filka dostal k procvičování svoje mističky, které se hned tak rozbít nedají. Martínek trénoval s klasickým nádobím. Koneckonců největším záškodníkem v domácnosti jsem stejně já. Už se mi podařilo zničit tolik sklenic a misek. 🙂

Přeji vám hezkou zábavu. 🙂

Foto: Tereza Krček

Máma do deště (Tereza Krček)

Mít dvě děti krátce po sobě, to není jen tak. Jako máma vím, jak je náročné trávit s nimi celý den, a proto jsem vytvořila blog, který pomůže rodičům děti zabavit, ať už kreativní činností, nebo zajímavou hračkou. Chtěla bych, aby se děti přirozeně rozvíjely, uměly si v budoucnu udělat na věci svůj názor a aby znalosti využívaly jako propojené nádoby, neukládaly je "do škatulek", které nikdy naplno nevyužijí. Tenhle přístup jsem se naučila během studia PhD. na studijních zahraničních pobytech ve Vídni a v texaském Austinu. Chtěla bych, aby se děti s kreativním myšlením seznámily už jako malí drobci, protože v životě se jim to bude mockrát hodit.