POKUSY - EXPERIMENTYVŠECHNY ČLÁNKYVYRÁBÍMEVÝTVORY S DĚTMI

Naše experimenty: Tři pokusy s vodou pro nejmenší

Martínek miluje pokusy, jenže je ještě docela malý na to, aby jim opravdu rozuměl. Přemýšlela jsem, jaké pokusy mu ukázat, aby si z nich odnesl co nejvíce. Nakonec jsem využila školní znalosti chemie, možná spíše fyziky, a trošku fantazie.  🙂 Na výsledek se můžete podívat v článku.

Co jsme zkoušeli

Princip byl velmi prostý, přesto hodně efektní (a možná, že i efektivní 🙂 ). Vytvořila jsem barevné kostky ledu, které jsme potřebovali na dva pokusy. Smíchala jsem tekuté mýdlo s vodou, to bylo potřeba na všechny tři pokusy, udělala jsem octovou vodu a připravila jsem si brčko. Divná kombinace, že? 🙂 První pokus ukazoval, jak vznikají mýdlové bubliny. Ve druhém pokusu Martínek zjistil, že se voda, mýdlová voda a octová voda zbarví jinak, když do nich hodí úplně stejnou kostku ledu. Třetí pokus mu prozradil, že led se v teplé vodě rozpouští rychleji než ve vodě studené. Opět nám k tomu posloužily barevné kostky ledu.

Pro koho jsou pokusy určeny

I když jsou pokusy snadné a možná, že dospělého by vůbec nebavily, tak dětem připadá velmi neuvěřitelné, že vzniká pěna a že se kostky ledu rozpouští rychleji nebo pomaleji. Pokusy jsou vhodné pro děti od tří let, možná, že od 3,5 let.

Naše experimenty: Tři pokusy s vodou pro nejmenší

Naše experimenty: Tři pokusy s vodou pro nejmenší

Co budete potřebovat

  • Obyčejný bílý led
  • Barevný led (voda+ potravinářské barvivo)
  • Tvořítko na led
  • Tři nádoby (vzala jsem sklenice od okurek)
  • Pečící mísu, případně jinou nádobu, která zachytí šplouchající vodu (není to nutné)
  • Dvě brčka
  • Trošku tekutého mýdla
  • Trošku octa

eshop máma do deště

Jak na to

Led si připravte raději jeden den dopředu. My jsme ho měli poměrně hodně. 🙂 Martínka pokusy moc bavily. V článku na vás čeká postup a podívat se můžete také na video na Youtube.

Youtube

Příprava

Obarvila jsem vodu potravinářským barvivem, nalila jsem ji do formiček na led a nechala jsem ji přes noc zmrznout. Led jsem vyndala do misky. Připravila jsem si mýdlovou a octovou vodu.

1. Pokus: Proč vzniká pěna?

Vzala jsem dvě sklenice. Do jedné jsem natočila obyčejnou vodu (přibližně do poloviny), do druhé jsem nalila mýdlovou vodu (do poloviny). Martínek foukal brčkem nejprve do sklenice s vodou. Voda probublávala, ale netvořila pěnu. Když foukal do druhé sklenice, vytvořila se pěna. Co tvoří pěnu? Když fouká brčkem do vody s mýdlem. (Jak je nadšený, uvidíte ve videu.)

2. Pokus: Tři různé odstíny modré

Vzala jsem tři sklenice. Každou jsem po okraj naplnila tekutinou. V první byla obyčejná voda, ve druhé mýdlová voda a ve třetí octová voda. Martínek hodil do každé sklenice barevné kostky ledu. Jak se led rozpouštěl, voda měnila barvu. Jenže každá sklenice měla vodu zbarvenou jinou barvou. Mýdlová voda vytvořila jakoby mléčně modrou, octová voda modrou s nádechem zeleno-žluté a obyčejná voda se zabarvila do barvy modrého ledu.

3. Pokus: Proč se led rozpouští v jedné sklenici rychleji?

Vzala jsem dvě sklenice. Do první jsem nalila teplou vodu 55 °C, do druhé jsem nalila studenou vodu, do které jsem přidala navíc dvě kostky ledu, aby byla ještě studenější. Voda měla 7 °C. Do každé sklenice hodil Martínek jeden barevný led a čekal, co se stane. Byl hodně překvapen, když se v jedné sklenici začal led rozpouštět a voda se zbarvila do zelena, a ve druhé sklenici se s ledem téměř nic nestalo.

Závěrem

  • I když pokusy vypadají nezajímavě, Martínek byl nadšený. Moc ho bavily. Nedoporučovala bych je ale zkoušet s dětmi do tří let. Filku pokusy sice zajímaly, ale moc jim nerozuměl. Stačilo mu, když dostal sklenici s vodou a brčko. Místo, aby zkoušel bubliny, vodu raději vypil. 🙂
  • Možná, že si kladete otázku, proč používat potravinářské barvy. Použila jsem je proto, že jdou dobře vyprat a umýt. Martínek byl celý zeleno-modrý.
  • Led jsem měla připravený předem, abychom mohli ihned tvořit. Děti nevydrží čekat.

Přeji vám pěknou zábavu. 🙂

Foto & video: Tereza Krček

Máma do deště (Tereza Krček)

Mít dvě děti krátce po sobě, to není jen tak. Jako máma vím, jak je náročné trávit s nimi celý den, a proto jsem vytvořila blog, který pomůže rodičům děti zabavit, ať už kreativní činností, nebo zajímavou hračkou. Chtěla bych, aby se děti přirozeně rozvíjely, uměly si v budoucnu udělat na věci svůj názor a aby znalosti využívaly jako propojené nádoby, neukládaly je "do škatulek", které nikdy naplno nevyužijí. Tenhle přístup jsem se naučila během studia PhD. na studijních zahraničních pobytech ve Vídni a v texaském Austinu. Chtěla bych, aby se děti s kreativním myšlením seznámily už jako malí drobci, protože v životě se jim to bude mockrát hodit.