Naše experimenty: Tři pokusy s vodou pro nejmenší
Obsah
Co jsme zkoušeli
Princip byl velmi prostý, přesto hodně efektní (a možná, že i efektivní 🙂 ). Vytvořila jsem barevné kostky ledu, které jsme potřebovali na dva pokusy. Smíchala jsem tekuté mýdlo s vodou, to bylo potřeba na všechny tři pokusy, udělala jsem octovou vodu a připravila jsem si brčko. Divná kombinace, že? 🙂 První pokus ukazoval, jak vznikají mýdlové bubliny. Ve druhém pokusu Martínek zjistil, že se voda, mýdlová voda a octová voda zbarví jinak, když do nich hodí úplně stejnou kostku ledu. Třetí pokus mu prozradil, že led se v teplé vodě rozpouští rychleji než ve vodě studené. Opět nám k tomu posloužily barevné kostky ledu.Pro koho jsou pokusy určeny
I když jsou pokusy snadné a možná, že dospělého by vůbec nebavily, tak dětem připadá velmi neuvěřitelné, že vzniká pěna a že se kostky ledu rozpouští rychleji nebo pomaleji. Pokusy jsou vhodné pro děti od tří let, možná, že od 3,5 let.Co budete potřebovat
- Obyčejný bílý led
- Barevný led (voda+ potravinářské barvivo)
- Tvořítko na led
- Tři nádoby (vzala jsem sklenice od okurek)
- Pečící mísu, případně jinou nádobu, která zachytí šplouchající vodu (není to nutné)
- Dvě brčka
- Trošku tekutého mýdla
- Trošku octa
Jak na to
Led si připravte raději jeden den dopředu. My jsme ho měli poměrně hodně. 🙂 Martínka pokusy moc bavily.Příprava
Obarvila jsem vodu potravinářským barvivem, nalila jsem ji do formiček na led a nechala jsem ji přes noc zmrznout. Led jsem vyndala do misky. Připravila jsem si mýdlovou a octovou vodu.1. Pokus: Proč vzniká pěna?
Vzala jsem dvě sklenice. Do jedné jsem natočila obyčejnou vodu (přibližně do poloviny), do druhé jsem nalila mýdlovou vodu (do poloviny). Martínek foukal brčkem nejprve do sklenice s vodou. Voda probublávala, ale netvořila pěnu. Když foukal do druhé sklenice, vytvořila se pěna. Co tvoří pěnu? Když fouká brčkem do vody s mýdlem. (Jak je nadšený, uvidíte ve videu.)2. Pokus: Tři různé odstíny modré
Vzala jsem tři sklenice. Každou jsem po okraj naplnila tekutinou. V první byla obyčejná voda, ve druhé mýdlová voda a ve třetí octová voda. Martínek hodil do každé sklenice barevné kostky ledu. Jak se led rozpouštěl, voda měnila barvu. Jenže každá sklenice měla vodu zbarvenou jinou barvou. Mýdlová voda vytvořila jakoby mléčně modrou, octová voda modrou s nádechem zeleno-žluté a obyčejná voda se zabarvila do barvy modrého ledu.3. Pokus: Proč se led rozpouští v jedné sklenici rychleji?
Vzala jsem dvě sklenice. Do první jsem nalila teplou vodu 55 °C, do druhé jsem nalila studenou vodu, do které jsem přidala navíc dvě kostky ledu, aby byla ještě studenější. Voda měla 7 °C. Do každé sklenice hodil Martínek jeden barevný led a čekal, co se stane. Byl hodně překvapen, když se v jedné sklenici začal led rozpouštět a voda se zbarvila do zelena, a ve druhé sklenici se s ledem téměř nic nestalo.Závěrem
- I když pokusy vypadají nezajímavě, Martínek byl nadšený. Moc ho bavily. Nedoporučovala bych je ale zkoušet s dětmi do tří let. Filku pokusy sice zajímaly, ale moc jim nerozuměl. Stačilo mu, když dostal sklenici s vodou a brčko. Místo, aby zkoušel bubliny, vodu raději vypil. 🙂
- Možná, že si kladete otázku, proč používat potravinářské barvy. Použila jsem je proto, že jdou dobře vyprat a umýt. Martínek byl celý zeleno-modrý.
- Led jsem měla připravený předem, abychom mohli ihned tvořit. Děti nevydrží čekat.