Jak založit online e-shop: Tipy, recenze a zkušenosti

V dnešním příspěvku se budu věnovat tomu, jak založit e-shop. Nastíním, jaké máte možnosti, jakou možnost jsem zvolila já a proč, a také se krátce budu věnovat platformě Woocommerce.

Obsah

Možnosti založení e-shopu

Založit e-shop v dnešní době není nic těžkého, ale pro obchodníka, který s online platformami nemá zkušenost, se může zdát vytvoření internetového obchodu jako velmi těžké a nesnadné. I mně se to tak ze začátku zdálo. Můžete využít pronájem e-shopu, můžete si nechat vytvořit e-shop na míru od firem, které se na to přímo specializují nebo je možné využít „zdarma“ online platformy, například WordPress. Slovo zdarma jsem napsala schválně do uvozovek, protože provoz e-shopu vás bude tak jako tak něco stát. Budete jej chtít vylepšovat, zrychlovat a zdokonalovat. Zkrášlování něco stojí a to, ať si koupíte nové oblečení nebo do nového designu obléknete svůj internetový obchod.

Pronájem e-shopu

V tomto odstavci se budu věnovat pronájmu e-shopu. Co to znamená? Jednoduše řečeno – firma zprovozní e-shop se vším všudy. Vytvoří rozhraní pro obchodníka, layouty, zajistí technickou podporu. A vy si to, co vytvořila, pronajmete.

KLADY
  • Jednoduché na údržbu
  • Uživatelsky snadné a příjemné
  • Když vám něco nejde, napíšete na servis a oni vám pomohou.

ZÁPORY
  • Platíte měsíční poplatek (nemusí být extra drahé, viz níže).
  • U vybraných pronájmů si musíte dokupovat navíc různé moduly (ale zase ne u všech).
  • Pronájmy často neumí online produkty.

Online platformy zdarma

Pokud nechcete nebo nemůžete využít pronájem e-shopu, pusťte se do vytvoření vlastního internetového obchodu sami prostřednictvím online platforem, které jsou zdarma.

KLADY
  • Neplatíte měsíční paušál a využíváte platformu zdarma.
  • Lze prodávat online produkty.
  • E-shop si můžete vystavět podle svého gusta za jednorázový poplatek za šablonu.
  • Neplatíte víc, než musíte.

ZÁPORY
  • Pro člověka neznalého je používání poměrně náročné a vyžaduje, aby se naučil s touto platformou pracovat na pokročilé úrovni (není to jednoduché – věřte mi).
  • Není zákaznická podpora a vše musíte řešit sami.

nahoru ↑

Možnosti pronájmu e-shopu

Když jsem hledala, jaké jsou možnosti pronájmu e-shopu, sama jsem vyzkoušela nebo nahlédla do demoverzí různých poskytovatelů. Níže uvedu dvě za mě nejlepší možnosti a napíšu k nim krátké hodnocení.

Shoptet recenze

Nejznámější poskytovatel pronájmu e-shopu Shoptet nabízí uživatelům příjemné rozhraní, automatizaci e-shopu, hromadné nahrávání produktů, má perfektní zákaznickou podporu. Vybrat si můžete z několika krásných šablon. Je spolehlivý, má čistý a moderní design, vystavuje doklady, páruje platby, je perfektní. Zkoušela jsem Shoptet zdarma. Tento modul nabízí pouze 10 položek, ale určitě doporučuji zkusit jen tak pro zvědavost. Mně se líbil, vyhovoval mi, ale …

Mezi nevýhody Shoptetu patří, že neumí virtuální produkty. Pokud chcete pěkný e-shop a neprodáváte virtuální produkty jako já, můžete o Shoptetu uvažovat. Poplatky za středně velký e-shop patří ve srovnání s konkurencí k vyšším. Setkala jsem se s názorem: „Nemáš-li na měsíční poplatek, neprovozuj e-shop.“ Ano, to je názor velmi věcný a pravdivý. Jenže nebere v úvahu třeba to, že někdo prodává ručně vyráběné produkty, na kterých má už tak nízkou marži, nemluvím o té práci, co s nimi je, a pro takového jedince jsou vysoké měsíční poplatky zbytečné. Slovy: „Běž si na Fler,“ se tento problém dá jistě vyřešit. Můžete se ale také poohlédnout po jiném, levnějším a stejně dobrém, pronájmu.

Shoptet je skvělý. Hodí se pro středně velké e-shopy, které prodávají po České republice a mohou si dovolit zaplatit měsíčně za pronájem 1200 Kč (od 100 položek) až 2800 Kč bez DPH a bez nákladů na platbu kartou, případně poštovné, balné, zpracování účetnictví nebo práci daňového poradce. Pokud budete inkasovat zisk, nezapomeňte odečíst daně a také povinné odvody. Zaplatit si reklamu vám s prodejem produktů také pomůže. Shoptet stojí za to, když na to máte. Mohu ho jen doporučit.

KLADY
  • Krásné designy
  • Skvělá podpora – reagují rychle, pomohou vám hned, jsou nejlepší
  • Automatizace
  • Umí virtuální produkty.

ZÁPORY
  • Šablony lze „ohýbat“ do jisté míry. Narazila jsem na XY designově velmi podobných obchodů pod značkou Shoptet (na první pohled vlastně k nerozeznání).
  • Pro drobného podnikatele může být poplatek spíše vyšší, ale zase za něj dostanete pohodlí a užíváte si komfort zákaznické podpory.
  • Moduly nejsou v ceně a u levnějšího pronájmu je dokupujete.
  • Pokud chcete prodávat produkty do zahraničí na jiné doméně, musíte vše řešit v nové administraci – není možné mít jednu administraci pro dvě a více domén.

Shopsun recenze

Málokdo zná Shopsun. Já ho znám jen proto, že mám u stejné společnosti hosting.  Shopsun je designově zdařilý e-shop, který za zlomek ceny umí v podstatě to samé jako Shoptet. Na výběr máte méně šablon, ale za pakatel dostanete plnou automatizaci, zákaznickou podporu, cenové srovnávače, účetní systém. Shopsun má vtipné ceny. Při roční platbě stojí měsíční poplatek od 60 Kč do 360 Kč i s DPH (záměrně uvádím ceny s DPH, protože malé e-shopy nemusí být plátci DPH). Zkoušela jsem nahlédnout do rozhraní a využila jsem demoverzi. Používání je snadné, podobně jako u Shoptetu, ale …

Škoda, že Shopsun neumí virtuální produkty, protože kdyby je uměl, tak si ho objednám. Je to levný pronájem e-shopu, který si zamilují drobní podnikatelé nebo tvůrci. Pronájem e-shopu můžete vyzkoušet zdarma na 90 dní. Na Shopsun se můžete mrknout zde. Nemusíte nic navíc dokupovat (samozřejmě vyjma hostingu, ale ten platíte všude a vždy).

KLADY
  • Perfektní pro malé podnikatele – za nízkou cenu dostanete super službu.
  • Automatizace, snadné používání
  • Má zákaznickou podporu.
  • Levné
  • Všechny moduly v ceně

ZÁPORY
  • Malý výběr šablon
  • Neumí virtuální produkty
  • Při přechodu z jiného systému není možné přetáhnout historii.

nahoru ↑

Další možnosti

Pronájmů e-shopů je celá řada. Vybrala jsem k hodnocení pouze tyto dva, a to ze dvou důvodů. Shoptet patří k nejlepšímu, nejžádanějšímu, nejrozšířenějšímu řešení pronájmu e-shopu. Shopsun nabízí ojedinělý poměr ceny a kvality a je pro drobné podnikatele obrovskou pomocí. Jestli se vám ani jeden z pronájmů nezamlouvá, nabízí se vyzkoušet ještě: Eshop-rychle, Mioweb, Shopsystem, Fineeshop, Rocketoo a další desítky poskytovatelů.

nahoru ↑

WordPress: Online platforma zdarma

Jestli nechcete platit měsíční pronájem, můžete využít vystavění e-shopu ve Woocommerce na WordPressu. Tento způsob nedoporučuji těm zájemcům, kteří nechtějí desítky, možná stovky hodin, sedět u manuálů a studovat, proč vám to či ono nefunguje. Skutečně to není pro začátečníka ani trochu jednoduché. A věřte mi, že vím, co čem mluvím. WordPress využívám pouze proto, že umí posílat virtuální produkty. Kdyby toto uměl Shopsun, neváhala bych ani minutu a zaplatila bych si pronájem.

Abyste založili e-shop ve WordPressu, potřebujete do WordPressu nainstalovat plugin Woocommerce, který je zcela zdarma. Dále je potřeba, abyste si koupili šablonu. Velký výběr šablon najdete na Themeforest. Koupi šablony doporučuji, protože vám ušetří spoustu nervů a práce, kterou musíte investovat do samotného fungování e-shopu. Já mám šablonu Rehub, která i s DPH a poplatky stojí okolo 75 USD. Jakmile máte nainstalovanou šablonu a plugin Woocommerce, pravá show teprve začíná, protože teď musíte e-shop vytvořit.

JEŠTĚ PŘED TÍM, NEŽ ZAČNETE COKOLI DĚLAT, PŘEJDĚTE Z HTTP NA HTTPS! Využít můžete plugin Really Simple SSL.

Představte si Woocommerce jako systém, do kterého můžete nahrát fotografie, produkt, nastavíte adresu e-shopu, ale ostatní dovednosti, jej musíte naučit. A to se děje prostřednictvím pluginů. Je potřeba, abyste si nainstalovali pluginy na zrychlení e-shopu, cookies, abyste správně umístili obchodní podmínky a GDPR, musíte mít plugin na faktury, ochranu proti hackerům, optimalizovat obrázky, zajistit, aby e-shop fungoval alespoň ucházející rychlostí. Zjistěte si také, zda poskytovatel hostingu zálohuje data, která na e-shop nahrajete. Pokud ne, tak je potřeba, abyste si data zálohovali sami. To můžete opět učinit prostřednictvím pluginu.

Abyste e-shop zprovoznili, musíte se naučit se šablonou správně pracovat, vytvořit hlavní stránku, vložit produkty. Woocommerce není plně automatizován. Pokud budete chtít párovat platby, mít platební bránu nebo platbu QR kódem, musíte si tyto pluginy dokoupit. Pluginy na platbu pořizujte výhradně od českých autorů, stejně jako pluginy na srovnávače a Zásilkovnu. Budete-li chtít prémiové zabezpečení, lepší SEO nebo rychlejší web, dokoupíte si pluginy, které vám to umožní.

nahoru ↑

Jaké pluginy budete potřebovat?

Záleží na tom, jaký e-shop provozujete. Pokud budete odesílat fyzické produkty, možná využijete plugin na Zásilkovnu. Budete-li posílat virtuální produkty, bez tohoto pluginu se hravě obejdete. Doporučuji pořídit plugin na párování plateb skrze Fiobanku, dále plugin na QR kód, případně plugin na platbu kartou, budete-li chtít využívat platbu kartou.

Pluginy se dynamicky mění a vyvíjí, proto uvedu pouze takové, které jsou stabilní a nebo takové, které jsem si koupila a jsem s nimi spokojená.

  • Loco Translate – plugin, díky němuž přeložíte WordPress nebo Woocommerce, šablonu a další instalované pluginy (zdarma).
  • Yoast SEO – plugin na SEO (lze pořídit i placenou prémiovou verzi).
  • Zalomení – český plugin, který umí zalomit text (zdarma).
  • WP Robots Txt – velmi důležitý plugin pro zadání robots.txt (zdarma).
  • Plugin banka FIO – umožňuje párování plateb ve Fiobance. Tento plugin je placený a za 2000 Kč na rok jej pořídíte zde. Funguje velmi dobře, páruje příchozí platby a sami si můžete zadat, jak bude platby kontrolovat. K vyřízené objednávce lze připojit fakturu.
  • WooCommerce QRcode – umí vložit QR kód do údajů o platbě. Plugin pořídíte za 300 Kč zde. Skvělý a užitečný plugin zjednoduší zákazníkům život. Už nebudou muset otrocky opisovat číslo účtu. Jednoduše přiloží čtečku QR kódů, která je v internetovém bankovnictví a plugin udělá svou práci – vyplní se číslo účtu a variabilní symbol.

Dále je potřeba si stáhnout plugin na zabezpečení, Google Analytics, možná se vám bude hodit plugin na přesměrování linků, plugin který sprovodí editor Gutenberg ze světa se jmenuje Classic Editor, plugin na optimalizaci rychlosti Autoptimize či W3 Total Cache.

POZOR: Budete-li si kupovat šablonu, měli byste si na každý web, který máte, pořídit novou šablonu s novým licenčním číslem. Já mám čtyři šablony. 🙂

Virtuální produkty ve Woocommerce

Woocommerce umí posílat zákazníkům virtuální produkty. Do administrace nahrajete produkt v PDF, případně v jiném formátu, a Wordpress jej odešle zákazníkovi e-mailem. Vy v administraci uvidíte, kolikrát si zákazník produkt stáhnul, zda mu funguje odkaz. Jestliže vyměníte produkt za jinou, aktualizovanou verzi, nebude původní odkaz fungovat a je potřeba odeslat zákazníkovi nový prolink. To můžete udělat dvěma způsoby – vygenerujete nový email, nebo zkopírujete odkaz na produkt a tento odkaz odešlete zákazníkovi ze svého e-mailu manuálně jako když píšete zprávu.

nahoru ↑

Kde najdu technickou podporu WordPressu?

Nikde, vítejte ve světě WordPressu. To je pro obyčejné smrtelníky  největší problém. WordPress, nebo chcete-li Woocommerce, nemá technickou podporu. Naštěstí existují diskuzní fóra a také experti, kteří dobře vědí, že ve WordPressu tápe hodně uživatelů. Ráda bych poděkovala všem, kteří mají na mé otázky trpělivost a také bych je zde chtěla jmenovat.

Největší díky patří webu WPLama. Název je patřičně odvozen od toho, že se snaží vysvětlit, jak WordPress funguje i pro lamy. No a ono to funguje. Máte-li problém, podívejte se na WPLama. Můžete si objednat i jejich služby, ať správu webu, pomoc s nastavením či nějakou jinou úpravu.

Dále najdete užitečné informace u Musildy. Musilda je super, když vám teče do obou bot. Jeho články jsem pochopila i já, ale jako všude a vždy, WordPress si nevybírá, a tak nemusíte vždy najít to, co vás trápí.

Užitečné informace najdete na webech ForumEngine, docs.woocommerce, Kinsta, Wpbeginner.

KLADY
  • Neplatíte pronájem.
  • Můžete si e-shop přizpůsobit podle svého (ovšem pokud to umíte).

ZÁPORY
  • Je dobré koupit si šablonu a pluginy, takže cenově vyjde dlouhodobý provoz WordPressu do 100 produktů podobně jako třeba pronájem Shopsun.
  • Není to tak snadné, jak se zdá (nebudete mě mít rádi, nebudete mě mít rádi, nebudete mě mít rádi, ale je to tak).
  • Budete řešit technické problémy, na které jste samy.
  • Není vhodné pro uživatele, kteří neumí anglicky. Woocommerce a Wordpress jsou sice přeložené do češtiny, ale diskuzní fóra, placené šablony, pluginy nebo návody české nejsou.
  • Tuto cestu bych běžnému uživateli internetu spíše nedoporučila. Nedělejte to, pokud nechcete trávit XY hodin studováním manuálů, řešením problémů a předěláváním toho, co jste už udělali.

Přeji vám mnoho úspěchů. 🙂

NOVINKY VŽDY PO RUCE? SLEDUJTE NÁŠ FACEBOOK A INSTAGRAM.

Foto: Tereza Krček

Štítky

Jsem Tereza, autorka blogu Máma do deště. S dětmi doma vyrábíme neobyčejné věci z obyčejných surovin. Naše výtvory nejsou složité, ani nestojí spoustu peněz, a může je udělat úplně každý. Neumím popsat radost v dětských očích, která se objeví, když spolu něco vytváříme.

Mamadodeste.cz
Logo
Shopping cart