3 tipy, jak využít karty na pexeso trošku jinak

Máte rádi pexeso, ale děti moc nebaví nebo jej ještě neumí hrát? Mám pro vás tipy, jak využít obrázky z pexesa v několika jednoduchých hrách, které se hodí pro děti od 20 měsíců až do pěti let (a možná, že i více). Záleží jen na tom, co děti bude nejvíce bavit. 🙂

Proč využít kartičky na pexeso jinak

Naše děti jsou ještě docela malé a u pexesa moc dlouho nevydrží. Filka princip hry nechápe vůbec, Martínek po chvíli otáčí všechny kartičky a je po pexesu. Vydrží hrát krátkou hru, například se šesti či deseti dvojicemi, ale čtyřicet dvojic, to ho moc nebaví. Občas hráváme i dvacet dvojic, ale zvládneme jenom jednu sadu, potom už je na něj hraní dlouhé a poměrně nezábavné. Protože máme doma pexesa skutečně hodně, přemýšlela jsem, jak kartičky co nejvíce využít.

Co jsme hráli

Zkoušeli jsme tři různé hry, které se zaměřují na poznávání předmětů (tip č.1) – přiřazování dvojic, trénování paměti (tip č.2) a na spojování dvojic (tip č.3). Ke třetí hře budete potřebovat hodně kartiček. My jich máme přes 160. 🙂 Všechny je u hry zatím nevyužijeme. Můžete si na začátek vybrat několik málo dvojic, třeba 5, 10 nebo 15. Záleží na věku dítěte a také na tom, jak budete hru hrát.

Přiřazování dvojic

Přiřazování dvojic

Tip č. 1: Přiřazování dvojic (od 20 měsíců)

Hru můžete hrát několika způsoby. Princip je snadný – dítě přiřazuje dva stejné obrázky k sobě. Všechny kartičky jsou otočeny lícovou stranou nahoru, takže se soustředí pouze na to, aby našlo stejnou dvojici. Pro ani ne dvouletého prcka to je vážně skvělá zábava. Dokonce lepší než samotné pexeso. Hru jsme zkoušeli hrát s Filkou v 19 měsících a zvládal ji dobře. Až jsem byla překvapená, jak mu přiřazování kartiček šlo. Nejdříve jsme začali na pěti dvojicích. Když přiřadil všechny dvojice k sobě, hru jsme zopakovali.

Filka po několika hraních vypadal, že přiřazování dvojic perfektně ovládá, tak jsem zvýšila stupeň obtížnosti. Vzala jsem celý arch pexesa, který mám pohromadě na jedné A4. Druhou úplně stejnou stránku jsem rozstříhala na kartičky (klasické pexeso, jen poloviční). Filka měl přiřadit kartičky do archu. Zkoušeli jsme dva způsoby. Nejdříve jsem poskládala všechny kartičky kolem listu a Filka měl za úkol najít kartičku a přiřadit ji do archu. Jenže tento způsob se ukázal jako moc těžký a zajímal spíše Martínka, který oslavil před měsícem třetí narozeniny.

Zkusili jsme jednodušší možnost. Filka do ruky dostal vždy jenom jednu kartičku, kterou měl umístit do archu. A skutečně takhle zvládl přiřadit několik kartiček úplně sám. Po chvíli si pletl páté přes deváté a potřeboval si od hraní odpočinout. 🙂 Martínek za něj doplnil všechny kartičky tam, kde měly své místo, do archu. Subjektivně musím říci, že to je skvělá hra. Můžete na arch připevnit suché zipy, kartičky budou lépe držet. My jsme hráli úplně jednoduše jenom položením kartičky do archu, který v budoucnu také rozstříhám na pexeso.

Přiřazování dvojic

Přiřazování dvojic

Přiřazování dvojic

Přiřazování dvojic

eshop máma do deště

Tip č. 2: Paměťová hra (od 3 let)

Tahle hra se pexesu trošku podobá, přesto se liší. Do řady jsem poskládala pět obrázků, stejné kartičky, které tvoří dvojici, si připravila na stranu (viz fotka níže). Martínek si prohlédl pět obrázků v řadě na stole a snažil se zapamatovat si, kde který obrázek leží. Společně jsme se na kartičky dívali, říkali jsme si, co je na nich nakresleno, jakou mají barvu a k čemu předměty slouží. V našem případě jsme trénovali na pexesu, které se zaměřuje na dopravní prostředky, protože ty jsou u nás na prvním, druhém i třetím místě. 🙂

Když jsme prošli obsah kartiček ze všech stran, otočila jsem karty lícem dolů, aby Martínek neviděl, co je na nich nakresleno. (viz fotografie – Kde leží po paměti červené auto? Zelené auto přijde jako další na řadu.) Položila jsem před něj jednu kartičku a jeho úkolem bylo se na první pokus strefit, kde daná kartička leží.

Tuze těžká hra, že? 🙂 Začínali jsme s pěti dvojicemi a dostali jsme se zatím jenom k šesti. Jde nám to vcelku pomalu, ale přesto se Martínek hodně snaží. Hru můžete hrát i se staršími dětmi a koncipovat ji jako určitý způsob paměťové hry.

Paměťová hra

Paměťová hra

Paměťová hra: Martínek se strefil a našel na první pokus další obrázek.

Paměťová hra: Hurá! Martínek se strefil a našel na první pokus další obrázek.

Tip č. 3: Co patří k sobě (od 3 až 4 let)

Tahle hra mě napadla náhodou. Určitě znáte pracovní listy, ve kterých dítě přiřazuje dvojice k sobě. Vzala jsem naše pexeso s dopravními prostředky a vybrala jsem dvojice, které nějakým způsobem patří k sobědvě různé lodě, dvě odlišná letadla, dva zásahové vozy, jeden policejní, druhý hasičský, dva městské hromadné prostředky. Kartičky jsem  poskládala do dvou řad. V každé řadě byl jeden druh kartičky z vybraných dvojic. Martínek měl za úkol zpřeházené kartičky složit podle toho, jak si myslel, že patří. Celý princip hry jsem mu vysvětlila, ale přesto byla hra velmi těžká. Zalíbení v ní najdou starší děti.

Na hře můžete trénovat dvojice, například jahoda-marmeláda (z jahody se vyrábí marmeláda), mléko-jogurt (z jogurtu se vyrábí mléko) a tak dále. Z pexesa si vyberete dvojice, které vám budou vyhovovat. Analogii přiřazování můžete změnit. Můžete hledat prvotní suroviny – výrobek, podobné předměty (dvě lodě, dvě letadla), podobná zvířátka (ptáky, savce, domácí zvířata), předměty podle účelu (dva dopravní prostředky, dva hudební nástroje, dvě zvířátka).

Závěrem

Možná, že vám pexeso přirostlo k srdci, možná, že jej nemáte naopak vůbec rádi. Každému vyhovuje něco jiného. Mně se na pexesu líbí, že je malé, skladné a když ho nezapomenu doma, můžeme ho s sebou vozit kamkoli. Těším se, až budou děti větší a budeme si hrát pexeso třeba na dovolené. A moc se těším až v létě vyzkoušíme některou z našich her na prázdninách. 🙂

PS: Jestli chcete, podívejte se na pexeso do e-shopu. Najdete tam úplně stejné listy (kartičky), se kterými si hrajeme.

Přeji vám pěknou zábavu. 🙂

Foto: Tereza Krček

Máma do deště (Tereza Krček)

Mít dvě děti krátce po sobě, to není jen tak. Jako máma vím, jak je náročné trávit s nimi celý den, a proto jsem vytvořila blog, který pomůže rodičům děti zabavit, ať už kreativní činností, nebo zajímavou hračkou. Chtěla bych, aby se děti přirozeně rozvíjely, uměly si v budoucnu udělat na věci svůj názor a aby znalosti využívaly jako propojené nádoby, neukládaly je "do škatulek", které nikdy naplno nevyužijí. Tenhle přístup jsem se naučila během studia PhD. na studijních zahraničních pobytech ve Vídni a v texaském Austinu. Chtěla bych, aby se děti s kreativním myšlením seznámily už jako malí drobci, protože v životě se jim to bude mockrát hodit.